syyskuuta 11, 2017

Ulos mukavuusvyöhykkeeltä, mars!


Minulla on paljon haaveita, jotka ovat odotelleet aikaansa jo pitkään. En ole mikään nopein ihminen etenemään asioissa ja kun kyse on omista unelmistani, olen lähes tuskastuttavan hidas toteuttamaan niitä.

Syy hitauteeni löytyy minun luonteestani. Sillä vaikka RAKASTAN seikkailua, RAKASTAN myös turvallisia vesiä ja rauhaa ja riskittömyyttä. Niin ja suorastaan inhoan epäonnistumista ja hylkäämistä ja konflikteja. Tuntuu siltä, että samalla kun persoonani on juuri oikenlainen siihen elämään, josta unelmoin, se myös estää minua saavuttamasta unelmiani. Vähän ristiriitaista vai mitä?

Kesällä kuuntelin erästä puhujaa, joka puhui hyvin siitä kuinka meissä olevat suuret vahvuudet ovat myös meidän rajoitteitamme. Esimerkiksi minun vahvuuteni on se, että olen harkitsevainen enkä (yleensä) ryntää suinpäin mihinkään. No, koska se on voimakkaasti minun vahvuuteni, niin se on myös minun rajoitteeni. Minun on välillä vaikea tehdä päätöksiä ja mennä eteenpäin tärkeissä asioissa.

Minun mukavuusvyöhykkeelläni mietitään siis pitkään ja hartaasti seuraavia askeleita, jopa niin pitkään, että ne jäävät sitten toteuttamatta. Onneksi elämässäni on sellaisia ihmisiä kuten rakas mieheni, jolla on toisenlaisia vahvuuksia. Hän on nimittäin nopea. Usein sillä samalla hetkellä, kun hän saa uuden idean, hän alkaa jo toteuttaa sitä. Heh, voit kuvitella kuinka sopusointuista tällaisen kilpikonnan ja hänenlaisensa jäniksen yhteiselämä välillä on. No oikeasti olemme oppineet kunnioittamaan ja arvostamaan toistemme vahvuuksia vuosien varrella. Oma liikkeelle lähtöni tämän blogin ja tulevan vlogin kanssa sai potkua juurikin mieheni palopuheen ansiosta (kiitos rakas siitä!).

Luulen, että elämä voi olla tyydyttävää mukavuusvyöhykkeelläkin. Tosin siellä meissä oleva potentiaali johonkin suurempaan ei pääse tulemaan esiin... Oletko sinä miettinyt millaisia asioita voisit tavoitella mukavuusvyöhykkeen tuolla puolen? Minä olen. Enkä tahdo vain jäädä ajattelemaan sitä vaan haluan kokea sen, kaikkine haasteineen ja riemuineen.

Joten tänään rohkaisen mieleni ja otan uuden askeleen rajoitteitani ja pelkojani päin. Ulos mukavusvyöhykkeeltä siis, mars!

Love, Carita

2 kommenttia:

  1. Moi! Hyvä teksti.. Minä olen kans aikas hidas mitä tulee unelmiini. Alan liikaa spekuloimaan ja olen myös ujo. Sitten, kun pääsee rohkaistumaan ja ylittää mukavuusalueen se on suuri voitto. Siunausta! Jos kiinnostaa ni kurkkaapa minunkin blogi, jossa pohdin asioita pintaa syvemmältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Sofia! Niinpä, siitä tulee voittaja fiilis, kun ylittää omia pelkoja ja mukavuusaluetta 😍

      Poista