elokuuta 03, 2017

Miten huono itsetunto on vaikuttanut elämääni? Osa 2/3.



Luin erästä artikkelia itsetunnosta ja kun pääsin kohtaan, jossa lueteltiin huonon itsetunnon vaikutuksia, niin monet kohdat olivat kuin suoraan minun elämästäni (auts!). Siitä syntyi ajatus kirjoittaa aiheesta myös tänne blogiin.

Vaikka se voi tuntua masentavalle ajatella kuinka moneen asiaan elämässämme huono itsetunto vaikuttaa, niin siitäkin kannattaa vain kerätä motivaatiota oman itsetunnon rakentamiseen!

"Ne joilla on huono itsetunto, ovat huonoja ottamaan riskejä."

Turva. Se on asia, jota epävarma sydän kaipaa. Sitä minunkin sydämeni on kaivannut. Ja kun ei löydä turvaa sisäisestä maailmasta, sitä täytyy etsiä ulkoisista asioista. Minun elämässäni se on tarkoittanut sitä, että olen yrittänyt pitää kiinni kaikesta tutusta ja turvallisesta ja samalla juossut pakoon asioita, jotka sisältävät riskejä ja epävarmuutta.

Elämä on kuitenkin epävarmaa ja täynnä riskejä. Kun suljemme oven riskeiltä, suljemme oven myös elämältä. Jos annamme pelkojen ja turvattomuuden ohjata valintojamme, elämästämme tulee lopulta ahdasta ja tukahduttavaa. Sulkiessamme elämämme ulkopuolelle kaikki mahdolliset riskit ja epävarmuudet, suljemme itseltämme myös mahdollisuuden kokea seikkailua ja riemua.

"He toimivat hylkäämisen pelosta käsin."

Huh, hylkäämisen pelko on ohjannut elämääni paljon. Koska olen herkkä ihminen, minun on ollut helppo ottaa itselleni kiltin tytön identiteetti. Olen ajatellut, että jos vain olen kiltti ja taipuisa, niin kukaan ei pety minuun ja sitten minua ei hylätä. En ole uskaltanut näyttää kuka todella olen ja mitä todella ajattelen.

Surullista kyllä, mutta kun teemme asioita hylkäämisen pelosta käsin, hylkäämme itsemme. Uskomme nimittäin, että se on tärkeämpää mitä muut ihmiset meistä ajattelevat kuin se mitä itse ajattelemme itsestämme. Aivan kuin olisimme olemassa vain miellyttääksemme muita. Mutta se ei kuitenkaan ole totta. Me olemme olemassa ollaksemme aidosti ja rohkeasti niitä ainutlaatuisia persoonia, joita olemme!

Love, Carita

2 kommenttia: